Laatste nieuws
Bestuur
Voorzitter: W.Leerves
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Secretaris: G.Radder
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Penningmeester:
Algemeen lid: D.Moorhoff
Algemeen lid: J.Tuin
Algemeen lid: T Meijvis
Aspirant lid: E. Ekelmans
Nuttige adressen
U kunt ons vanaf heden bereiken op het telefoonnummer:06-38652851
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
WonenBreburg
Klik voor wonen
Woonbond
Interviews
We hebben met de commisies die onder het bewonersplatform vallen om eens een andere kijk op de commisies te geven.
Commisie Kastelee
Commisie Kastelee
VOORZITTER : Mariella Luijkx
PENNINGMEESTER : Frank van der Velden
SECRETARIS : Mick Tiel
CORRESPONDENTIE ADRES :
KASTERLEESTRAAT 426, 4826GP BREDA
E-MAIL : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
TEL.VOORZITTER : 076 88 92 368
TEL.SECR.: 06 438 55 009
De HBV Kasterlee is een kleine commisie en behartigt in principe de belangen van de huurders in 3 complexen T.W. Parkzicht, De Kern en Kruispunt. In de twee laatste complexen wonen nog huurders, maar de bedoeling van wonenbreburg is om van alle leegkomenden woningen in Kern en Kruispunt koopappartementen te maken.Parkzicht bestaat voor 51% uit huur en voor 49% uit koopapartementen. Bovengenoemde feiten maakt het voor de HBV moeilijk om contact te krijgen met de huurders. Als er B.V. vragen, klachten O.I.D van huurders van de Kern of Kruispunt ons bereiken, moeten wij die mensen doorsturen naar hun VvE, of naar de huismeesters of naar de woonconsulent van Wonenbreburg. Pas daarna zouden wij als HBV in beeld komen. Dat dit niet optimaal werkt lijkt ons logisch. In Parkzicht werkt het nog net even anders omdat de huurders in dat complex (nog) in de meerderheid zijn. We hebben als HBV een moeilijk (her) start gehad. Maar na diverse bestuurswisselingen in nog geen 3 jaar tijd zijn er 3 enthousiaste mensen overgebleven, die proberen de HBV nieuw leven in te blazen. Dat doen we door o.a. 3 of 4 keer per jaar een nieuwsbrief uit te brengen. Ook hebben we een keer een enquete onder de huurders rond laten gaan met o.a vragen over woonsituatie, leefomgeveing, wensen, Ideeen etc.
Van de 76 huurders kregen we maar 12 reacties terug heel jammer! De conclusie, die wij in iedergeval hieruit hebben kunnen trekken is dat de (meeste) huurders geen behoefte hebben aan onderling contact en ook geen intresse hebben evt. geoorganiseerde activiteiten. Wij hebben dan ook besloten om ons voor het grootste gedeelte te concentreren op complex Parkzicht. De contacten met de leden van de VvE van het desbetreffende complex zijn reeds gelegd, en samen zullen we proberen om in iedergeval Parkzicht een prettig, leefbaar, en gezellig wooncomplex te maken. Daar zet in iedergeval de HBV zijn schouders onder!
Maar dat wil niet zeggen, dat we de huurders van de Kern en Kruispunt in de kou laten staan integendeel ze kunnen altijd vragen of suggesties bij ons terecht en we zullen er dan van alles aan doen om naar deze mensen te luisteren, te helpen of eventueel bij te staan!
Commissie Lelyhof
Commissie Lelyhof
VOORZITTER:Hr. Jan Baelemans
SECR. : MEVROUW Leny Baelemans
PENNINGMEESTER :MEVROUW Jeanne van Oers
TEL. VOORZITTER – 076 58 12 854
E-MAIL : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Ons tweede Interview vond plaats bij Jan Baelemans, voorzitter van de bewonerscommissie “Lelyhof” in de Lelystraat. Ook Jeanne van Oers was bij het gesprek aanwezig en Leny sloot zich een tikkeltje later aan. Omdat Liza deze keer er nog niet bij aanwezig kon zijn was ik blij dat Gerda mij vergezelde.
Om half elf arriveerden Gerda en ik bij de Lelyhof. De hal en de verdiepingen waren prachtig versierd alles helemaal in Kerstsfeer, hetgeen een warm geval van welkom uitstraalde!
Na een kopje koffie te hebben gedronken, stelden we onze eerste vraag: Jan en Jeanne “vertel eens iets over jullie commissie”? Nou dat hebben we geweten een stortvloed aan informatie werd over ons heen gestort! Ik zal proberen dit in het kort samen te vatten.
De bewonerscommissie Lelyhof behartigt de belangen van een complex, bestaande uit 34 appartementen, waarin 47 bewoners wonen, variërend in leeftijden van 55 tot 90 jaar. Een klein 55+ complex dus, dat na een grondige renovering, de afgelopen 1 ½ jaar, in 2012 zijn 15-jarig bestaan hoopt te vieren.
Het wooncomplex is door wonenbreburg onder handen genomen en prachtig geworden. Een aantal veranderingen, met volledige inspraak van de commissieleden zijn doorgevoerd. Om er eens een paar te noemen: er is een mooie binnentuin, met meubilair, parasols, verlichting etc., aangelegd de galerijen en balkons zijn overkapt, de galerijen hebben vloerbedekking gekregen etc. Dat de bewoners van de appartementen hart voor hun woonomgeving is te zien aan de aankleding van de entree, de hallen op de etages en de galerijen, er hangen foto’s, er staan planten en het ziet er allemaal super netjes en verzorgd uit.
Volgens Jan, Jeanne en Jeny is de saamhorigheid onder de bewoners groot. Een tiental vrijwilligers verdelen onder elkaar verschillende werkzaamheden. Iedere week houden per toerbeurt twee bewoners o.a. de binnentuin bij, ruimen op, lopen de galerijen en de gangen van de berging na. Ook de sociale controle onder de bewoners is groot! Men vindt het belangrijk onderling sleutels met adressen en telefoonnummers van contactpersonen uit te wisselen, zodat eventueel in geval van nood, snel en adequaat kan worden opgetreden.De commissieleden organiseren regelmatig informatiemiddagen voor de bewoners. Die worden gehouden in een ruimte die ter beschikking wordt gesteld door het aanliggende pand van het kinderdagverblijf “Olleke Bolleke”. Deze middagen worden meestal afgesloten met een gezellig samenzijn of voor de liefhebbers een bingo. Trouwens de commissie zit überhaupt niet stil wat het organiseren van activiteiten betreft. De bewoners mogen blij zijn met deze mensen!
De tijd vloog voorbij en ook al hadden Jan, Jeanne en Leny nog veel te vertellen wij hadden nog een andere afspraken dus was het tijd om te vertrekken. Wij danken de commissie “Lelyhof” hartelijk voor hun gastvrijheid en wensen Jan, Jeanne en Leny heel veel succes met o.a. het voorbereiden van hun toekomstige activiteiten.
Commissie De Vlinderhof
Commissie De Vlinderhof
VOORZITTER: Christina de Graauw
SECRETARIS: Jennie de Ruyter
PENNINGMEESTER: Hans Smit
E-MAILADRES : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Ons eerste interview vond plaats bij Jennie de Ruyter, secretaris van de bewonerscommissie “de Vlinderhof” in de Brusselstraat. Omdat Liza door omstandigheden hierbij niet aanwezig kon zijn, Was Gerda Radder zo vriendelijk om samen met mijn het spits af te bijten. Wij werden hartelijk welkom geheten door Jennie en Christina en de koffie stond klaar!
Wij begonnen met de vraag : Dames vertel eens iets over jullie commissie uit hoeveel personen bestaat deze, wat doen jullie zoal? Met andere woorden vertel!
Christina :
In 1999 ben ik begonnen, stond toen redelijk veel overal alleen voor, maar sinds 2007 staan we ingeschreven bij de KvK (Kamer van Koophandel) en bestaat de commissie dus “officieel”. De commissie bestaat uit het bestuur, maar heeft geen leden. Wij komen regelmatig bij elkaar voor overleg en dat gaat prima, vooral omdat de onderlinge verstandhouding uitstekend is. Wij wonen in een prachtig gerenoveerd 55+ complex met 84 woningen met een prettige woonsfeer.
Jennie: Sinds een jaar beheer ik het secretariaat. Ben dus nog redelijk nieuw in de commissie, maar ik vind het erg leuk om te doen. Ik vind het jammer, dat er nauwelijks behoefte bestaat aan het organiseren van leuke activiteiten. We hebben het geprobeerd met o.a. een koffiemiddag, een fietstocht etc. maar de belangstelling viel tegen en bleef beperkt tot de opkomst van een vaste groep mensen erg jammer. Maar toch geloof ik dat er behoefte bestaat aan een aparte , gezellige ruimte waar b.v. een kaartje gelegd kan worden of een kopje koffie gedronken kan worden, zeker omdat we in een 55+ complex wonen , denk ik dat er mensen bij ons wonen die zich soms eenzaam voelen en behoeften hebben aan een praatje.
Onze volgende vraag:
Hebben jullie volgens jullie gevoel iets bereikt, noem eens een succesje!
Christina ( Enthousiast):
We hebben een veegploeg! Die bestaat uit 12 mensen die 4 tot 5 keer per jaar de parkeerplaats aanpakken. Het ziet er dan buiten ook keurig uit. Als er nieuwe bewoners komen worden ze door ons welkom geheten en wegwijsgemaakt middels een pakketje met o.a. de huisregels.
Hoe is het contact met Wonenbreburg?
Christina en Jennie:
Wij zijn erg blij met onze huismester die is hartstikke goed en dat willen we graag in dit stukje vermeld zien. Het contact met de woonconsulent verloopt traag er gebeurt wel iets maar het duurt allemaal erg lang voordat er enige actie wordt ondernomen en dat vinden we jammer.
Wij beeindigen dit gesprekje met beide zeer gemotiveerde dames hartelijk te bedanken voor hun gastvrijheid.
Succes Christina en Jennie
Commissie De Windvanger
Commissie De Windvanger
VOORZITTER : Mevrouw Anny de Roos-Bruijns
SECRETARIS : Mevrouw Nicole Moorhoff-Schotanus
PENNINGMEESTER : De heer Dave Moorhoff
E-MAIL : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Tel. Voorzitter : 076 57 11 669
Op Dinsdag 13 december hadden Gerda en ik een afspraak gemaakt in complex “de Windvanger. We werden verwacht bij Anny de Roos waar ook de 2 andere leden van de flatraad aanwezig waren. Een bijzonder warm welkom viel ons ten deel koffie, thee, cake en allerlei lekkernijen stonden op tafel! “ga zitten” en neem iets lekkers nog een stukje cake, een bonbonnetje tast toe wat een verwennerij! Maar ja daar kwamen we (hoe gezellig ook) natuurlijk niet voor. We wilden graag iets weten over de flatraad hun leden, hun werkwijzen, ervaringen etc.
Voordat we onze eerste vraag konden stellen begon Anny al vol vuur en enthousiasme over “de Windvanger” te vertellen. Het complex bestaat uit 84 woningen en de flatraad is in 1980 opgericht. Anny loopt daarin al 30 jaar mee, waarvan 20 jaar als voorzitter.
De flatraad behartigt uiteraard de belangen van de huurders maar willen op korte termijn ook graag hun aandacht besteden aan eigenaren die sinds kort in het complex wonen. Alle nieuwe bewoners in de “Windvanger” worden door Anny persoonlijk welkom geheten en ontvangen met een bloemetje. De flatraad organiseert ieder jaar een grote Bingo. Anny wordt op pad gestuurd om prijzen daarvoor in de wacht te slepen. Aan het enthousiasme van de andere 3 commissieleden was goed te merken dat ze haar deze onderneming graag toevertrouwen, omdat ze met de mooiste prijzen thuiskomt! Van het geld dat de bingo overblijft wordt een busreisje voor ca. 25 mensen georganiseerd. De flatraad komt regelmatig bij elkaar om overleg te plegen en gezamenlijk worden activiteiten georganiseerd en ondernomen. Kinderen in het complex worden niet vergeten die worden b.v. verwend met sinterklaas ze ontvangen een aardigheidje waar naar ze ieder jaar weer uitkijken. Zelfs bij Anny hing dit jaar als verrassing een attentie aan de deur van een stille aanbidder misschien?
Het mag duidelijk zijn dat we ook deze keer weer met een zeer enthousiaste en onderling zeer betrokken commissie te maken hebben gehad. Of we nog een wijntje of iets anders lekkers wilden drinken? We hadden bijna ja gezegd. Hartelijk dank voor het gastvrije onthaal en veel succes in de toekomst.
Commissie Japan
Commissie Japan
Voorzitter : Heer Johan Dienjes
Secretaris : Mevrouw Til van Leeuwen
Penningmeester : Mevrouw Ans Schoemakers
Leden : Mevrouw Thea Peters en De Heer : Tom Heijnen
E-mail : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Het eerste interview in 2012. Het was een prachtige winterse dag en samen reden Liza en ik richting Haagse Beemden ---op naar de Sterrenkroos 41 ..een woning gelegen in een mooi, redelijk nieuw appartementencomplex. We hebben er zin in !!! Via een prachtige ruime entree gingen we met de lift (met uitzicht naar buiten..heel apart !) naar boven en werden hartelijk ontvangen door Tom, die aangeboden had het gesprek bij hem thuis plaats te laten vinden In de supergezellige kamer zaten de dames van Leeuwen en Peters al op ons te wachten. De voorzitter en de penningmeester kwamen een tikkeltje later. We begonnen met een kopje koffie, waarbij de gastheer een heerlijke eigen gebakken cake presenteerde. Super attent ! Jammer dat ik het recept vergeten ben te vragen ! Na wat gezellig gekletst te hebben werd het de hoogste tijd om pen en papier erbij te pakken. De commissie is sinds 2009 actief en bestaat uit 5 zeer enthousiaste leden Het complex bestaat uit 45 woningen. Een echte regelmaat van bij elkaar komen is er (nog) niet. Als er iets gedaan of geregeld moet worden steken ze gezamenlijk de koppen (pardon…hoofden) bij elkaar en gaan aan de slag ! Aan een jaarlijkse Algemene Ledenvergadering hadden ze nog niet gedacht, maar na enig “brainstormen” met Liza en mijn persoontje gaat daar aan gewerkt worden. Goed plan ! Uiteraard wilden Liza en ik graag weten, waar de commissie zoal mee bezig is geweest en of ze eventuele succesjes op hun conto konden schrijven Allemaal tegelijk (oh jee…) begonnen de dames en heren enthousiast te vertellen ! Allereerst over de entree, waar een paar jaar geleden nog gewoon stoeptegels op de vloer lagen. Geen gezicht vonden de commissieleden…dus werk aan de winkel en aan de slag ! Het resultaat is er ook naar….een prachtige, grote, zeer welkom ogende hal met een schitterende vloer én niet vergeten te melden…….de betonnen trappen….de bedoeling was in eerste instantie één trap ta laten “bekleden”…het is gebeurd met alle trappen, die nu wel van graniet lijken! Heel mooi ! Vervolgens is er een prachtige binnentuin aangelegd, Op de betegelde terrassen, onder de parasols en op gezellige zitjes (met dank aan WBB) is het op zomerse dagen goed uit te houden ! En of we, volgens de voorzitter, niet willen vergeten de deurstoppers te vermelden….bij deze dus Johan !!! Tot slot werd er verteld over o.a. de gezellige en succesvolle Kerstbijeenkomst, die beneden in de hal werd gehouden…en over het Jeu de Boules uitje.dat door de commissieleden was georganiseerd. Kortom plannen en ideeën genoeg. Het complex “Japan” mag blij zijn met zo’n actieve commissie Alle leden van de commissie willen graag van deze gelegenheid gebruik maken om Ineke v.d. Wee (huismeester)die vertrekt naar een andere locatie, te bedanken voor de bijzonder prettige samenwerking . Ze vinden het héél jammer dat ze weggaat ! En ook moet in dit stukje de naam Karima (Belghazi, woonconsulent WBB) genoemd worden….”we zijn blij met haar” zegt mevrouw van Leeuwen. Tijd om op te stappen !!!! We bedanken Tom hartelijk voor zijn gastvrijheid en wensen alle commissieleden heel veel succes in de toekomst !
Commissie 'T Ahorntje
Commissie `T Ahorntje
Voorzitter : Liza Baert
Secretaris/contactpersoon : Ivonne Peeters
Penningmeester : Nel van Zundert
Commissieleden : Wil van Dyck en Mart Peeters
Ingezonden door de HBC ’t Ahorntje op 10-02-2012
Huurders belangen commissie `T Ahorntje is opgericht in 2006. De commissieleden ondersteunen de belangen van 168 huurders van de corporatie WonenBreburg, gevestigd aan de Schorsmolenstraat 48 te Breda.
Complex 015 ligt in de wijk Tuinzigt, in de volksmond ook wel De Bomenbuurt genoemd. Komend vanaf de Lunetstraat aan de rechter zijde, Meidoornstraat, Olmstraat, Sparrenweg, Ahornstraat, Pijnboomstraat, Palmstraat en 4 woningen aan de Slingerweg.
Het is een buurt/wijk met vele verschillende nationaliteiten, dat leeft en speelt met elkaar. Een wijk die van oudsher bekend staat om zijn goede sociale contacten en onderlinge betrokkenheid Tijden veranderen, wij mensen ook. De van oudsher goede contacten en het respect voor elkaar vinden wij heel belangrijk en dat willen wij graag handhaven, zo ook met de corporatie WonenBreburg en haar medewerkers.
We kunnen en mogen dan weleens van mening verschillen, wij zullen elkaar altijd de hand blijven reiken.
In de afgelopen 5 jaar hebben wij prettig samengewerkt met huismeester Andres Broere. Bij een tal van – door ons georganiseerde activiteiten – was hij betrokken en heeft hij een prima medewerking en ondersteuning geboden. Hij heeft ervoor gezorgd dat - uit veiligheidoverwegingen - afsluitbare poorten, nieuwe bestrating en verlichtingspalen in verschillende brandgangen zijn gerealiseerd .
Begin dit jaar – 2012 – gaf WonenBreburg te kennen dat er een wisseling met de huismeesters ging plaats vinden. Dit was een grote teleurstelling, omdat wij samen met de huismeester en de buurtmeester, ons aan het voorbereiden zijn op de toegewezen wijkontwikkeling van Tuinzigt. Zowel de huismeester als de buurtmeester weten wat er leeft in Tuinzigt en wat de knelpunten zijn. Beiden hebben in de afgelopen jaren het vertrouwen van de bewoners en hieruit is een goede relatie opgebouwd, over en weer.
Het is ook niet voor niets geweest dat er tot 2 keer toe - met succes – actie is gevoerd voor het behoud van de buurtmeester, die anders was wegbezuinigd. Inmiddels heeft de wisseling plaats gevonden en is Eric Wassing onze nieuwe de huismeester.
‘De Toko’ werkplek en tevens het bezoekadres blijft aan de Dijklaan 82, te Breda.
Spreekuren zijn van maandag t/m donderdag van 08:30 tot 09:00 uur en van 13:00 tot 13:30 uur.
Op maandagmiddag van 13:30 uur tot 14:30 uur is er spreekuur met de woonconsulent Annemiek Verwegen, buurtmeester Wil Vermeulen en wijkagent Leon van der Velden.
1 maal per jaar ontvangen de bewoners een uitnodiging van ons voor de algemene ledenvergadering die plaats vindt in Buurthuis De Meidoorn. Tussentijds houden wij contact met de bewoners middels een nieuwsbrief of gewoon met een groet of een praatje op straat.
De vele koerswijzigingen van WonenBreburg hebben ertoe geleid dat wij vanaf mei 2009 tot november 2010 in overleg zijn geweest m.b.t. een planmatig onderhoud aan de woningen. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, al heeft dit ons veel energie en tijd gekost.
De bewoners zijn tevreden met het dubbelglas op de benedenverdieping en de nieuwe voordeuren waarbij zij zelf hun kleurkeuze mochten bepalen, bestaande uit 4 pasteltinten. Het ziet er nu kleurrijk uit in complex 015 en wij zijn er trots op.
Naast de formele taken als bewonerscommissie, organiseren wij van tijd tot tijd activiteiten in het teken van leefbaarheid en veiligheid.
Zo hebben wij deels op eigen kracht en deels met een honorering vanuit het FMO ( Fonds Maatschappelijke Ontwikkeling) - een SilverFit bewegingsapparaat voor mensen met een beperking geschonken aan Woon-Zorgcentrum Westerwiek, gevestigd aan de Argusvlinder 298, te Breda.
Waarom er is gekozen voor deze locatie? Bewoners uit Tuinzigt verhuizen in de meeste gevallen hier naartoe vanwege hun leeftijd of achteruitgang van lichamelijke en/of geestelijke conditie. Met een SilverFit in Westerwiek kunnen wijkbewoners met de bewoners/cliënten van Westerwiek in contact blijven en d.m.v. een – lage instap – met sport en spel in beweging blijven, met meer sociale contacten over en weer. SilverFit is een bewegingstraining d.m.v. computerspellen, beeld en geluid. Alle bewegingen worden geregistreerd door een 3D camera. De speler hoeft niets vast te houden, nergens op te drukken en geen menu`s door te werken. Een eenhandige speler kan o.a. een puzzel leggen, ballen gooien of strandvolleybal spelen.
Een spontane brief/mail naar de burgemeester van Breda, de heer Peter van der Velden, deed ons allemaal verrassen.
In de brief deden wij een verzoek om aanwezig te zijn tijdens een – door ons georganiseerde - tuinfeestmiddag in Westerwiek voor alle ouderen van de verpleegafdelingen en oud bewoners van Tuinzigt. En jawel hoor! We hadden een rode loper uitgelegd en alles in kannen en kruiken voor de ontvangst van de burgervader. Een optreden van Tjerry en Mariska, koffie met gebak, frietjes met kroket uit een echte frituurwagen en een ijsje toe uit een nostalgisch ijswagentje. Alles gesponsord en bijeen geschraapt. Wat hebben de oudjes en hun burgervader genoten, velen onder hen hadden hem nog nooit in het echt ontmoet. Een bijzondere middag die iedereen nog lang zal bijblijven.
In 2009 hebben wij samen met de kinderen uit de Ahornstraat een nieuwe groenvoorziening aangeplant. De bewoners en vooral de kinderen ondervonden hinder van de oude beplantingen met scherpe doornen. Na overleg met de gemeente werd ons een nieuwe beplanting toegekend de ‘Prunus Laurocerasus Otto Luyken’ een mooi groen blijvend blad met in de wintermaanden witte pluimen. Omdat deze activiteit in december plaats vond, was er natuurlijk Zwarte Piet aanwezig om de kinderen te amuseren tijdens de aanplanting – waarbij de kinderen mee mochten helpen . Na afloop werden ze verwend met limonade, snoep en een cadeautje.
Het is een traditie, om namens WonenBreburg en ons team ieder jaar een kerstattentie “met de beste wensen” te bezorgen bij de bewoners . Voor ons tevens een moment om weer eens even aan te bellen om te zien en te horen of iedereen nog tevreden is. Deze activiteit geeft ons altijd, zeker zo tegen de feestdagen weer een prettig en voldaan gevoel . Als het de bewoners goed gaat, gaat het ons ook prima!
Al bij al, `T Ahorntje is altijd wel actief bezig en wij doen het graag.
Het is goed vertoeven in Tuinzigt en zoals wij altijd zeggen…kom eens langs, de koffie staat klaar!
Commissie Indonesië
Commissie Indonesië
Voorzitter en initiatiefnemer : Dhr. E.C. Coulet
Secretariaat : Dh r. C.M.H Dirkx en Mevrouw M.J. Dirkx-Schrijvers
Penningmeester : Mevrouw L. Schenning
E-mail : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Telefoon: 076 571 29 41
Mob.: 06 51097135
Op 8 februari 2012 gingen Liza en ik weer samen op stap. Dit keer werden we verwacht bij de heer Coulet, voorzitter van Bewonerscommissie Indonesië.. We hoefden niet te zoeken omdat we een week daarvoor een gesprek hadden gehad met Bewonerscommissie Japan, een complex recht tegenover complex Indonesië. We werden hartelijk ontvangen door de heer Coulet. Helaas konden de andere commissieleden i.v.m. hun werk niet aanwezig zijn. Nadat we onze koffie hadden gedronken , een cocosmacroontje naar binnen hadden gewerkt en wat hadden bijgepraat, werd het tijd om aan de slag te gaan. Het complex Indonesië bestaat uit 53 woningen, waarvan 31 huur- en 22 koopappartementen.
De bewonerscommissie is in 2011 opgericht door intiatiefnemer en later voorzitter van de commissie de heer Coulet . Bijzonder is, dat de heer Coulet ook eigenaren warm heeft weten te krijgen om plaats te nemen in de commissie. In 2011 heeft de commissie verschillende initiatieven genomen om de leefbaarheid voor een ieder te bevorderen.
Wij noemen er een paar :
Installatie van een noodverlichting in de openbare ruimtes (deze lampen blijven na zonsopkomst nog even branden, worden vervolgens opgeladen om bij evt. calamiteiten licht te kunnen geven). Het complex is sinds kort in het bezit van een scootmobielgarage.De cederhouten gevel heeft een andere kleur gekregen. Men heeft koffie –inloopochtenden georganiseerd beneden in de hal, die de eerste keer nog wat matig, maar de tweede keer al beter werd bezocht. En niet te vergeten de nieuwjaarsborrel, die ook beneden in de hal (waar 2 kerstbomen waren geplaatst) werd gehouden en uitstekend en enthousiast werd bezocht. De binnentuin, die in samenwerking met WonenBreburg is gerealiseerd en waar 2 grote stenen BBQ’s , met daarbij 2 grote tafels met banken, zijn geplaatst doet je naar lekkere, lange zomeravonden verlangen! De bedoeling is , dat 4x per jaar een nieuwsbrief wordt uitgegeven…..Liza en ik hebben het eerste exemplaar gezien…een plaatje !!!!
Kortom : de Bewonerscommissie Indonesië is een nog jonge maar zeer enthousiaste commissie, met veel plannen en ideeën voor de toekomst . Liza en ik wensen de commissieleden daar heel veel succes bij , nemen afscheid en danken de heer Coulet hartelijk voor zijn gastvrijheid !
Commissie Maycretewonen
Stichting Maycretewonen
Doel van de Stichting:
het bevorderen van het behoud van de Maycretewoningen te Princenhage (gemeente Breda) en het behartigen van de belangen van de bewoners van die woningen.
Het complex van 10 woningen is gebouwd in 1947. De huisjes danken hun naam aan het bouwsysteem en aan het materiaal waaruit ze bestaan. Maycrete is een samenvoeging van de naam van de de ontwerper, de Amerikaanse architect Bernard Maybeck en het Engelse woord 'concrete', dat beton betekent. De witte huisjes werden in de volksmond ‘Margrietjes’ genoemd.
De woningen stonden jarenlang op de nominatie om afgebroken te worden en werden minimaal onderhouden
Toen het in 2001 ernst werd en eigenaar Wonen-Breburg serieuze bouwplannen indiende ter vervanging, hebben de bewoners de Stichting Maycretewoningen Princenhage opgericht om een instrument te hebben om voor hun belangen op te komen. Dit heeft succes gehad. Het complex dat bestaat uit 5 units van twee-onder-een-kapwoningen in ruime tuinen, is nu Gemeentelijk Monument vanwege zijn historische en planologische waarde.
Direct na de oorlog zijn er tenminste 930 van dergelijke huisjes in vooral zuidelijk Nederland gebouwd om de eerste woningnood te lenigen. Veel van deze huisjes zijn al afgebroken. Het is met deze huisjes, dat voor het eerst een modulair bouwsysteem in Breda toegepast werd. Zij zijn een tijdsmonument en vormen de overgang van de vooroorlogse bouw in Princenhage naar de volledig planmatige wijk Heuvel.
In de strijd om de huisjes te behouden hebben de bewoners veel steun ondervonden van onder meer de Woonbond en van de Bredase SP.
Wonen-Breburg heeft onlangs het hele complex gerenoveerd. Dit is in nauw overleg met de bewoners gebeurd.
Adres van de Stichting (en tevens bewonerscommissie) is St. Maartenstraat 21, 4813 GD, Breda.